Turbófeltöltő hibái
Összeszedtük mik lehetnek azok a turbófeltöltő hibái, hibák, ami miatt érdemes azonnal szakszervizhez fordulnod.
A hibák összeszedésénél először is a turbó belsejére kell fókuszálni, ahol az többnyire keletkezik. A turbófeltöltő lelke az a támcsapágy, ami egy siklócsapágy típusú szerkezet. Itt egymás felületén csúsznak el az egyes csőelemek, ellentétben a mindenki által ismert golyóscsapággyal, ahol a kis fémgömbökön gördül a csapágy.
A támcsapány, ami állandó mozgásban van, szélsőséges hőmérsékleti körülmények között is. Így a nagysebességű, folytonos mozgás sok hiba forrása lehet, az erőteljes igénybevétel miatt. A támcsapágy szakaszán lévő egyes hibákat, már a korai fázisukban, emiatt n nehéz felismerni.
A csapágyak meghibásodását többnyire csak rezgéselemzés segítségével tudják kiszűrni. A felületi sérülések a legtöbb esetben, újabb hibákat generálva tovaterjednek az egész rendszerben. A csapágyakat ugyanis általában a motorolaj keni meg, amit a turbófeltöltőn keresztül szivattyúznak be és kenőanyagként és hűtőfolyadékként is működik a támcsapágy felületén.
A turbóba épített siklócsapágyak egy 6–9 mikronos olajfólián úsznak. Emiatt is hívják úszóperselyes megoldásnak ezt. Az előre-hátra mozgó támcsapágy ugyanakkor forog is mind a görgőcsapágyak, mind a tengely körül, benne a csapágyházban. A tökéletes tömítések emiatt fontosak, mert bármilyen mikro anyag bekerül ebbe a zárt térbe azonnal hibák sorát generálja.
A turbófeltöltők gyakori hibái, a legtöbb esetben
- Sérült a turbina vagy sűrítő kerék, amit a turbina vagy a kompresszor házába kerülő szennyeződések, esetleg egyéb apró részecskék okoztak.
- Alacsony motor teljesítmény vagy gyenge gyorsulás, amelyet gázszivárgás vagy az eltömődött hűtő okoz, korlátozva a levegő befecskendezését.
- Lég- vagy gázszivárgás okozta sípolás.
- Nehézkes vagy beragad a turbófeltöltő, a régi olaj lebomlásából eredő szennyeződések következtében.
- Alacsony olajszintnél vagy szennyezett olaj befecskendezése esetén kopások, hézagok keletkeznek a rendszerben.
Csapágy hibák
A csapágyak meghibásodásának számos oka van, többek között:
- Kenési szennyeződés
- Helytelen kenőanyag használat (viszkozitás és/vagy adalékanyagok tekintetében)
- Környezeti feltételek (szélsőséges hőmérséklet)
- Sebességből eredő terhelés (túlterhelés és/vagy sokkterhelés)
- Egyensúlyi és tengelyproblémák (elhajlás vagy repedezés)
- Dörzsölés
- Laza csapágyház
- Kohászati és gyártási hibák
Az olaj és a rezgéselemzés kombinációja a legjobb módszer a csapágyhibák korai jeleinek felderítésére. Ez a két elemző eszköz a legkorábbi szakaszban azonosíthatja a kopott vagy sérült alkatrészeket.
A siklócsapágyak nem ugyanúgy mennek tönkre, mint a gördülőcsapágyak. Minél előbb sikerül érzékelni a csapágyak meghibásodását, annál jobban megelőzhető minden nagyobb baj.
Sajnos néhány csapágy esetében viszont a normális működéstől, a hiba fellépésén át, a teljes meghibásodásig tartó folyamat akár néhány perc alatt is végbe mehet. Emiatt érdemes a csapágyak ellenőrzését is rendszeresen elvégeztetni.
A hőképalkotás a turbók esetében különösen akkor lehet hasznos eszköz, ha a csapágy közvetlenül nem érhető el. A kiegyenlített terheléssel ellátott közös tengelyen lévő mindkét csapágy hőjellemzőinek összehasonlítása például már jól felhasználható a lehetséges problémák azonosítására.
Azonban ez a diagnosztika is csak olyan eszköz, amely a problémát csak a csapágy meghibásodásának kései szakaszaiban fogja felismerni. Így ez nem alternatívája az olaj- vagy rezgéselemzésnek, ami már korábbi fázisban is rámutathat a problémákra.
A hibák megelőzése
A turbófeltöltővel kapcsolatos problémák kezelésének legjobb technikája az, hogy megakadályozzuk azok előfordulását.
- Használd a gyártó által ajánlott megfelelő szintetikus olajakat.
- Szereltess be minőségi olajszűrőt és cseréld azt az ajánlott időközönként.
- Gyakran vegyél mintát az olajból a szennyeződések és adalékanyagokból származó lerakódások időben történő felismeréséhez.
- Azonnal javíttasd meg a szennyeződések befecskendezését okozó légszivárgás forrásait.
- Két-három percig járasd alapjáraton a motort, hogy a motor leállítása előtt lehűljön a turbócsapágy és ezzel a (hűtő) olaj.
- Mivel a legtöbb hiba oka a kamrákban maradt szennyeződés és idegen anyag. Emiatt a tisztaságot nem lehet túlságosan hangsúlyozni.
- Mindent tegyél meg az autó és motortér tisztaságáért, hogy ne kerüljenek oda szennyeződések.
A turbófeltöltő hibái esetében, azok megelőzésére az olajelemzés a legjobb módszer. A küszöbön álló problémákat ezzel időben ki lehet szűrni még mielőtt katasztrofális méreteket érne el. A károsodás ugyanis már nagyon rövid időn belül eredményezheti a motor magas hőmérsékletét.
Sokszor léphet fel probléma a kiegyensúlyozással is. A gépi rezgéselemzés azonban a turbó újra telepítésnél vagy újjáépítésénél a kiegyensúlyozási problémák mindig képes megfelelően ellenőrizni. A szakműhelyekben, ezért megfelelő kiegyensúlyozási beállítást érünk el.
Amennyire csak lehet kerüld el a fent felsorolt hibákat. Ellenőrizd rendszeresen a turbó rendszert, ha hiba lépne fel minél korábbi fázisban észre vedd. Amennyiben mégis meghibásodik a turbó, akkor fordulj hozzánk.