turbófeltöltő hibái

Turbófeltöltő hibái

 

Összeszedtük mik lehetnek azok a turbófeltöltő hibái, hibák, ami miatt érdemes azonnal szakszervizhez fordulnod.

A hibák összeszedésénél először is a turbó belsejére kell fókuszálni, ahol az többnyire keletkezik. A turbófeltöltő lelke az a támcsapágy, ami egy siklócsapágy típusú szerkezet. Itt egymás felületén csúsznak el az egyes csőelemek, ellentétben a mindenki által ismert golyóscsapággyal, ahol a kis fémgömbökön gördül a csapágy.

A támcsapány, ami állandó mozgásban van, szélsőséges hőmérsékleti körülmények között is. Így a nagysebességű, folytonos mozgás sok hiba forrása lehet, az erőteljes igénybevétel miatt. A támcsapágy szakaszán lévő egyes hibákat, már a korai fázisukban, emiatt n nehéz felismerni.

A csapágyak meghibásodását többnyire csak rezgéselemzés segítségével tudják kiszűrni. A felületi sérülések a legtöbb esetben, újabb hibákat generálva tovaterjednek az egész rendszerben. A csapágyakat ugyanis általában a motorolaj keni meg, amit a turbófeltöltőn keresztül szivattyúznak be és kenőanyagként és hűtőfolyadékként is működik a támcsapágy felületén.

A turbóba épített siklócsapágyak egy 6–9 mikronos olajfólián úsznak. Emiatt is hívják úszóperselyes megoldásnak ezt. Az előre-hátra mozgó támcsapágy ugyanakkor forog is mind a görgőcsapágyak, mind a tengely körül, benne a csapágyházban. A tökéletes tömítések emiatt fontosak, mert bármilyen mikro anyag bekerül ebbe a zárt térbe azonnal hibák sorát generálja.

 

A turbófeltöltők gyakori hibái, a legtöbb esetben

 

  • felújított turbó kiállítvaSérült a turbina vagy sűrítő kerék, amit a turbina vagy a kompresszor házába kerülő szennyeződések, esetleg egyéb apró részecskék okoztak.
  • Alacsony motor teljesítmény vagy gyenge gyorsulás, amelyet gázszivárgás vagy az eltömődött hűtő okoz, korlátozva a levegő befecskendezését.
  • Lég- vagy gázszivárgás okozta sípolás.
  • Nehézkes vagy beragad a turbófeltöltő, a régi olaj lebomlásából eredő szennyeződések következtében.
  • Alacsony olajszintnél vagy szennyezett olaj befecskendezése esetén kopások, hézagok keletkeznek a rendszerben.

 

Csapágy hibák

 

A csapágyak meghibásodásának számos oka van, többek között:

  • Kenési szennyeződés

csapágy hibák

  • Helytelen kenőanyag használat (viszkozitás és/vagy adalékanyagok tekintetében)
  • Környezeti feltételek (szélsőséges hőmérséklet)
  • Sebességből eredő terhelés (túlterhelés és/vagy sokkterhelés)
  • Egyensúlyi és tengelyproblémák (elhajlás vagy repedezés)
  • Dörzsölés
  • Laza csapágyház
  • Kohászati ​​és gyártási hibák

Az olaj és a rezgéselemzés kombinációja a legjobb módszer a csapágyhibák korai jeleinek felderítésére. Ez a két elemző eszköz a legkorábbi szakaszban azonosíthatja a kopott vagy sérült alkatrészeket.

A siklócsapágyak nem ugyanúgy mennek tönkre, mint a gördülőcsapágyak. Minél előbb sikerül érzékelni a csapágyak meghibásodását, annál jobban megelőzhető minden nagyobb baj.

Sajnos néhány csapágy esetében viszont a normális működéstől, a hiba fellépésén át, a teljes meghibásodásig tartó folyamat akár néhány perc alatt is végbe mehet. Emiatt érdemes a csapágyak ellenőrzését is rendszeresen elvégeztetni.

A hőképalkotás a turbók esetében különösen akkor lehet hasznos eszköz, ha a csapágy közvetlenül nem érhető el. A kiegyenlített terheléssel ellátott közös tengelyen lévő mindkét csapágy hőjellemzőinek összehasonlítása például már jól felhasználható a lehetséges problémák azonosítására.

Azonban ez a diagnosztika is csak olyan eszköz, amely a problémát csak a csapágy meghibásodásának kései szakaszaiban fogja felismerni. Így ez nem alternatívája az olaj- vagy rezgéselemzésnek, ami már korábbi fázisban is rámutathat a problémákra.

 

A hibák megelőzése

A turbófeltöltővel kapcsolatos problémák kezelésének legjobb technikája az, hogy megakadályozzuk azok előfordulását.

  • Hturbós motorasználd a gyártó által ajánlott megfelelő szintetikus olajakat.
  • Szereltess be minőségi olajszűrőt és cseréld azt az ajánlott időközönként.
  • Gyakran vegyél mintát az olajból a szennyeződések és adalékanyagokból származó lerakódások időben történő felismeréséhez.
  • Azonnal javíttasd meg a szennyeződések befecskendezését okozó légszivárgás forrásait.
  • Két-három percig járasd alapjáraton a motort, hogy a motor leállítása előtt lehűljön a turbócsapágy és ezzel a (hűtő) olaj.
  • Mivel a legtöbb hiba oka a kamrákban maradt szennyeződés és idegen anyag. Emiatt a tisztaságot nem lehet túlságosan hangsúlyozni.
  • Mindent tegyél meg az autó és motortér tisztaságáért, hogy ne kerüljenek oda szennyeződések.

A turbófeltöltő hibái esetében, azok megelőzésére az olajelemzés a legjobb módszer. A küszöbön álló problémákat ezzel időben ki lehet szűrni még mielőtt katasztrofális méreteket érne el. A károsodás ugyanis már nagyon rövid időn belül eredményezheti a motor magas hőmérsékletét.

Sokszor léphet fel probléma a kiegyensúlyozással is. A gépi rezgéselemzés azonban a turbó újra telepítésnél vagy újjáépítésénél a kiegyensúlyozási problémák mindig képes megfelelően ellenőrizni. A szakműhelyekben, ezért megfelelő kiegyensúlyozási beállítást érünk el.

Amennyire csak lehet kerüld el a fent felsorolt hibákat. Ellenőrizd rendszeresen a turbó rendszert, ha hiba lépne fel minél korábbi fázisban észre vedd. Amennyiben mégis meghibásodik a turbó, akkor fordulj hozzánk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük